Publikacje nauczycieli

Publikacje nauczycielek

„TYDZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA W ŚRODKU POLSKI” PROJEKT EDUKACYJNY REALIZOWANY W GMINNYM PRZEDSZKOLU IM. JANA PAWŁA II W PIĄTKU W DNIACH 24 – 28 LISTOPADA 2014r.

Cele:

  • Poznanie historii powstania pluszowego misia.
  • Kształtowanie wrażliwości muzycznej dzieci.
  • Integrowanie społeczności przedszkolnej.
  • Kształtowanie u dzieci poczucia konieczności poszanowania zabawek.

DZIEŃ I – 24 LISTOPADA (poniedziałek)

  1. Zapoznanie z wierszem pt: „Miś idzie do przedszkola” Z. Bronikowskiej

    Miś różowy, miś pluszowy
    zbuntował się dziś.
    Chce iść także do przedszkola
    tak, jak chodzi Krzyś
    . Wziął Krzyś misia w obie rączki:
    „Po co pójdziesz tam”?
    -Będę bawił się wesoło
    i nie będę sam”.
    „Gdy tak prosisz,
    to już chyba zabiorę cię dziś”.
    -I tak zaczął do przedszkola
    chodzić z Krzysiem miś.

  2. Przedstawienie własnych misiów przyniesionych przez dzieci.
  3. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Niedźwiadek”.

    Jedna łapka – pokazujemy jedną rączkę
    druga łapka – pokazujemy drugą rączkę
    ja jestem niedźwiadek – wskazujemy na siebie
    Jedna nóżka, druga nóżka – pokazujemy jedną nogę, drugą nogę
    oto jest mój zadek – klepiemy się po pośladkach
    Lubię miodek – masujemy brzuszek
    kocham miodek – masujemy brzuszek
    podkradam go pszczółko – machamy rączkami, pokazując jak pszczółki latają
    Jedną łapką, drugą łapką, – pokazujemy jedną rączkę, drugą rączkę
    albo wciągam rurką – dotykamy buzi.

  4. Prezentacja multimedialna „Kraina Misiolandia, czyli Miś w książce i na ekranie”.
  5. Zapoznanie z piosenką „Jestem sobie gruby misio” (załącznik 1)

DZIEŃ II – 25 LISTOPADA (wtorek)

  1. Prezentacja multimedialna „Instrumenty muzyczne”. Zapoznanie z nazwami oraz brzmieniem instrumentów z kącika muzycznego. Rozpoznawanie dźwięków – zagadki słuchowe.
  2. Zabawa muzyczna przy piosence „Orkiestra” – wykorzystanie instrumentów.
  3. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Niedźwiadek”.
  4. Wspólne śpiewanie znanych piosenek o misiu „Jadą misie”, „O kochaniu misia”, „Pluszowe niedźwiadki” – zabawy z misiami przytulankami podczas śpiewania piosenek.

DZIEŃ III – 26 LISTOPADA (środa)

  1. „Co to jest muzyka?” – przedstawienie wybranych wiadomości na temat muzyki poważnej. Poznanie pojęć: nuty, komponowanie. Aktywne słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej.
  2. Koncert muzyczny w wykonaniu dzieci ze Szkoły Muzycznej w Łęczycy.
  3. „Mały muzyk Frycek” – zapoznanie z sylwetką słynnego kompozytora na podstawie książeczki L. Kuśmierz, pt: „Frycek opowiada”.
  4. Wspólna zabawa przy piosence „Pan listopad” (załącznik 2)

DZIEŃ IV – 27 LISTOPADA (czwartek)

  1. Spotkanie z zaproszonym gościem – muzykiem. Prezentacja wybranych instrumentów muzycznych. Słuchanie gry na poszczególnych instrumentach.
  2. Konkurs pt: „Jaka to melodia?” – odgadywanie i wspólne śpiewanie poznanych piosenek o misiu.
  3. „Bajka perkusyjna” – opowiadanie muzyczne z udziałem dzieci.

DZIEŃ V – 28 LISTOPADA (piątek)

  1. Świętowanie urodzin Pluszowego Misia pod hasłem „Muzykalny Miś w przedszkolu bawi dziś” – wspólna zabawa przy znanych piosenkach z repertuaru dziecięcego.
  2. „Piosenka dla misia” – prezentacja każdej grupy w wybranej piosence dla misia.
  3. „Małe co nieco” – degustacja misiowego tortu.
  4. Złożenie uroczystej przysięgi na zakończenie wspólnej zabawy.

    „Z okazji Święta Pluszowego Misia – my dzieci przyrzekamy:
    że zawsze przytulać będziemy wszystkie misie,
    krzywdy im zrobić nie damy, 
    urwane uszy i noski
    pięknie im poprzyszywamy. 
    I pamiętać o nich będziemy,
    nawet gdy już dorośli się staniemy.”

Dodatkowe warunki realizacji projektu:

  • Wykonywanie zadań z dziećmi w poszczególnych grupach według scenariuszy
  • Całotygodniowa wystawa misiów przyniesionych przez dzieci
  • Przygotowanie materiałów o realizowanym projekcie do kącika rodziców
  • Wykonanie gazetki tematycznej „Tydzień Pluszowego Misia w Środku Polski”
  • Wykonanie prac plastycznych o misiach – wystawa na tablicach grup
  • Gromadzenie oraz czytanie książeczek o misiach i muzyce przez nauczycielki i rodziców

Opracowanie i prowadzenie:
Krzysztofa Witczak
Izabela Tomasiewicz-Matusiak
Paulina Michalak

„Święto Pluszowego Misia”
W dniach 25-30 listopada 2013 r. w naszym przedszkolu odbędzie się cykl zajęć pod hasłem „W zdrowym ciele zdrowy duch- ćwiczymy i bawimy się razem z Pluszowym Misiem”

Cele ogólne:

  • wdrażanie dzieci do dbania o swoje zdrowie i ciało
  • stwarzanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych służących rozwojowi zdolności artystycznych
  • integracja wszystkich grup przedszkolnych

W tych dniach spotykamy się codziennie w godzinach 10-11 w sali nr 3

Dzień pierwszy (poniedziałek) pod hasłem: „Dziś ma Misio urodzinki mamy więc wesołe minki”

  • zapoznanie z historią Pluszowego Misia
  • zabawy integracyjne z Misiem
  • spotkanie z Panią Bibliotekarką
  • urodzinowe prezenty dla Misia (tort)
  • słodki poczęstunek przygotowany przez mamy
  • wspólne tańce – łamańce

Dzień drugi (wtorek) pod hasłem: „Razem z Misiem dbamy o higienę całego ciała”

  • zagadki związane z czystością
  • pogadanka z Panią Higienistką i Panią Stomatolog
  • nauka piosenki „Szczotka, pasta…”
  • oglądanie filmu edukacyjnego „Śnieżnobiały uśmiech”

Dzień trzeci (środa) pod hasłem: „Razem z Misiem dbamy o właściwą postawę ciała”

  • zabawa ruchowa przy piosence „Gimnastykuj się codziennie”
  • spotkanie z Panią Rehabilitantką (właściwa postawa przy chodzeniu, siedzeniu na krześle, na dywanie, właściwe oświetlenie)
  • ćwiczenia korekcyjne z wykorzystaniem Misia

Dzień czwarty (czwartek) pod hasłem: „Razem z Misiem gimnastykujemy się”

  • rozmowa na temat różnych dyscyplin sportowych
  • zabawy przy piosence „Kolorowa piłka”
  • spotkanie z nauczycielem wychowania fizycznego
  • prezentacja różnych rodzajów piłek
  • wspólna rozgrzewka i ćwiczenia na sali gimnastycznej pod okiem nauczyciela wych. fizycznego 

Dzień piąty (piątek) pod hasłem: „Razem z Misiem uczymy się nie hałasować”

  • zabawy integracyjne
  • ciche słuchanie muzyki
  • bajka relaksacyjna „Miś Puchatek”
  • malowanie muzyki

W DNIACH OD 19 – 23 LISTOPADA 2012R.W NASZYM PRZEDSZKOLU BĘDZIEMY OBCHODZIĆ ŚWIĘTO PLUSZOWEGO MISIA ZORGANIZUJEMY METODĄ PROJEKTU CYKL ZAJĘĆ POD HASŁEM:” BEZPIECZNY MIŚ”

Odbiorcą projektu będą dzieci ze wszystkich grup wiekowych w naszym przedszkolu. Jednocześnie adresowany jest do wszystkich nauczycieli oraz rodziców naszych przedszkolaków.
Celem naszych wspólnych spotkań będzie:

  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych, służących bezpiecznemu zachowaniu się przedszkolaków,
  • Integrowanie społeczności przedszkolnej,
  • Poznanie skutków niewłaściwych zachowań,
  • Rozwijanie zainteresowania książką

Pierwszy dzień pod hasłem: „Uwaga! Nieznane substancje”  
(bezpieczny przedszkolak wie, że nie należy przyjmować prezentów do nieznajomych osób, szczególnie cukierków. Wie, że nie wolno wąchać, jeść ani lizać nieznanych substancji, bo może to być trucizna lub narkotyki.)

  • Poznanie historii pluszowego misia
  • Zabawa przy piosence „ Mam ja misia pluszowego”, prezentacja własnych misiów, uwaga na prezenty od innych osób
  • Zabawa z misiem „ Misiowy masażyk” do słów rymowanki
  • Słuchanie książki czytanej przez rodzica
  • Taniec przy melodii „Gumi – miś”
  • W grupach – praca plastyczna  na temat „Portret mojego misia”

Drugi dzień pod hasłem: „Uwaga! Wypadek na drodze” (przedszkolak potrafi pomóc poszkodowanemu, wzywa pogotowie ratunkowe, umie przecież korzystać z telefonu. Wybiera numer 999 i informuje pogotowie ratunkowe o zaistniałej sytuacji.)

  • Zabawa integracyjna „ Pociąg”
  • Scenki rodzajowe „ Nieostrożny miś” lub spotkanie z ratownikami medycznymi lub film edukacyjny
  • Prezentacja poszczególnych grup – Bezpieczny przedszkolak na drodze
  • Ogłoszenie konkursu rysunkowego „ Bezpieczna droga do przedszkola”
  • Zabawa przy piosence „ Gdy szczęśliwy jesteś, to z Kubusiem skacz”
  • Czytanie książki przez rodzica w salach  

Trzeci dzień pod hasłem: „Strzelaj gola” (każdy wie, że gra w piłkę jest świetną zabawą, ale jeśli będzie bawił się zbyt blisko drogi może być przyczyną wypadku lub sam ulegnie wypadkowi. Bezpieczne przedszkolaki bawią się na placu zabaw lub boisku szkolnym.)

  • Teatrzyk kukiełkowy w wykonaniu profesjonalnych aktorów pt. „ Przygody Misia Szymka”
  • „ Misiowa gimnastyka” wg W. Sherborne
  • Odczytanie wierszyków „ Bezpieczny miś”
  • Zabawa ruchowa przy muzyce „Misia A, misia B”
  • W sali – słuchanie książki czytanej przez rodzica

Czwarty dzień pod hasłem: „Biedne zwierzęta” (Bezpieczny przedszkolak nie dotyka obcych zwierząt, bo wie, że mogą być chore, groźne dla otoczenia)

  • Rozwiązywanie zagadek „Przyjaciele misia” (kotek, piesek, lisek, ptaszek, itp.)
  • Spotkanie z  lekarzem weterynarzem
  • Zabawy rytmiczno – ruchowe przy znanych piosenkach
  • Czytanie książki przez rodzica

Piąty dzień  zakończy cykl zajęć, w tym dniu odbędzie się „ Wielki bal dla misia”
(Wszystkim dzisiaj jest wesoło, kiedy misie tańczą w koło)

  • Prezentacja grup – piosenki z ruchem
  • Zabawa przy muzyce – tance integracyjne
  • Czytanie książki przez rodzica lub Kierownika Gminnej Biblioteki 
  • Poczęstunek – ciasto i ciasteczka oraz napój z miodem i sokiem z cytryny
  • „Tak czy nie” – quiz Prawda – Fałsz

Działania rodziców:

  • Ogłoszenie konkursu plastycznego na temat „ Bezpieczna droga do przedszkola”
  • Wspólnie z dzieckiem układania wierszy o bezpiecznym misiu
  • Pieczenie ciasta i ciasteczek
  • Codziennie w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” czytanie  książek o misiach

Działania dzieci:

  • Wystawa w salach książek o misiach połączona z wystawą misiów
  • Prezentacja grup – wiersze o bezpieczeństwie i piosenki         

Działania nauczycieli:

  • Wykonanie gazetki ściennej dotyczącej tematu
  • Zorganizowanie galerii prac w holu przedszkolnym „ Portrety misiów”

PROJEKT EDUKACYJNY „MIŚ O ZDROWIU” REALIZOWANY W GMINNYM PRZEDSZKOLU IM. JANA PAWŁA II W PIĄTKU Z OKAZJI ŚWIĘTA PLUSZOWEGO MISIA 21 – 25 LISTOPADA 2011r.

Cele:

  • Kształtowanie postawy prozdrowotnej wśród dzieci.
  • Integrowanie społeczności przedszkolnej.
  • Kształtowanie u dzieci poczucia konieczności poszanowania zabawek.

DZIEŃ I – 21 LISTOPADA

  1. Historia Pluszowego Misia. 
  2. Przedstawienie na ilustracjach najpopularniejszych misiów z bajek.
  3. Przedstawienie własnych misiów przyniesionych przez dzieci.
  4. Zapoznanie z wierszem pt: „Miś ma w oczach szklane kulki”.
      Miś ma w oczach szklane kulki, po to misiem jest,
      żeby było kogo tulić, kiedy pada deszcz.
      Miś ma uszy do targania, po to misiem jest,
      żeby mieć coś do kochania i wytarcia łez.
      Miś ma łapki bardzo miękkie, po to misiem jest,
      żeby trzymać go za rękę, kiedy tylko chcesz.
      Miś ma wszystko, czego trzeba, żeby misiem być, 
      by do łóżka go zabierać, aby o nim śnić. 
  5. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Niedźwiadek”.
  6. Inscenizacja, pt: „Łakomy Miś”.
  7. Pogadanka na temat zdrowia inspirowana obejrzaną inscenizacją.
  8. Zapoznanie z piosenką „Mały Miś”
     W jesienny ranek, gdy smacznie śpisz.
     Pod twe okienko przychodzi mały miś.
     Małe ma uszka, łapki, brzuszek też.
     Biega i tańczy wesoło śmiejąc się.
     Ref. Więc załóż buty, kurtkę, raz, dwa trzy.
     Wybiegnij już do misia i pobaw się z nim.
     Dopóki słonko świeci raz,dwa,trzy.
     Mały miś tańczy a z nim ty.
     II Zachodzi słonko,wieczór tuż tuż.
     Siedzisz i myślisz, że misio poszedł już.
     Spójrz jednak w okno, bo tam pośród drzew.
     Miś macha łapką wesoło śmiejąc się.

DZIEŃ II – 22 LISTOPADA

  1. Rozmowa na temat zdrowia i higieny na podstawie książeczki pt: „Na zdrowie”.
  2. Wspólne śpiewanie piosenek „Myj zęby” i „Mydło lubi zabawę”.
    Myj zęby
    Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, 
    tak się zaczyna wielka przygoda,
    myje zęby, bo wiem dobrze o tym, 
    kto ich nie myje ten ma kłopoty…
    Żeby zdrowe zęby mieć ,trzeba tylko chcieć.
    Szczotko, Szczotko, hej szczoteczko o! o! o! 
    Zatańcz ze mną tańcz w kółeczko o! o! o!
    W prawo, w lewo, w lewo, w prawo o! o! o!
    Po jedzeniu kręć się żwawo o! o! o!
    W prawo, w lewo, w lewo, w prawo o! o! o!
    Po jedzeniu kręć się żwawo o! o! o!
    Bo to bardzo ważna rzecz żeby zdrowe zęby mieć!
    Mydło lubi zabawę
    Mydło lubi zabawę w chowanego pod wodą 
    Każda taka zabawa jest wspaniałą przygodą 
    Kiedy dobry ma humor to zamienia się w pianę 
    A jak znajdzie gdzieś słomkę, puszcza bańki mydlane. 
    Ref.: 
    Mydło wszystko umyje, nawet uszy i szyję 
    Mydło, mydło pachnące jak kwiatki na łące 
    Mydło lubi kąpiele, kiedy woda gorąca 
    Skacząc z ręki do ręki, złapie czasem zająca 
    Lubi bawić się w berka, z gąbką chętnie gra w klasy 
    I do wspólnej zabawy wciąga wszystkie brudasy.
  3. Inscenizacja ruchowa wiersza, pt: „Przedszkolak czyścioszek”.
    Każdy o swój wygląd
    Zawsze dbać powinien.
    Umyte mieć ręce,
    Buzię oraz szyję.
    /dzieci naśladują mycie twarzy, szyi/
    Włosy uczesane
    /dzieci naśladują czesanie się/
    i wypraną bluzkę,
    zmienić także spodnie,
    gdy są plamy tłuste.
    /dzieci pokazują bluzkę, spodnie/
    Czyściutki, pachnący,
    Zawsze wykąpany,
    To właśnie przedszkolak,
    Którego my znamy.
    /dzieci wykonują ukłon/

DZIEŃ III – 23 LISTOPADA

  1. Spotkanie ze sportowcem – kolarzem, p. Nowickim.
  2. Pogadanka na temat „Sport to zdrowie” z udziałem zaproszonego gościa.
  3. Krótka gimnastyka na podstawie wierszyka „Ruch to zdrowie”.
    Gimnastyka ważna sprawa,
    Dla nas dzieci to zabawa.
    Ręce w górę,
    Ręce w bok,
    Krok do przodu,
    Przysiad, skok.
    Ręce w górę,
    Ręce w bok,
    Krok do tyłu,
    Przysiad, skok.
  4. Podziękowania dla zaproszonego gościa za przybycie i spotkanie z przedszkolakami.

DZIEŃ IV – 24 LISTOPADA
1. Teatrzyk kukiełkowy na podstawie scenariusza „Żeby zdrowym być, trzeba zdrowo żyć…”
2. Wspólne śpiewanie poznanych piosenek o misiu i o zdrowiu.
3. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Niedźwiadek”. 
   Jedna łapka – pokazujemy jedną rączkę
   druga łapka – pokazujemy drugą rączkę
   ja jestem niedźwiadek – wskazujemy na siebie
   Jedna nóżka, druga nóżka – pokazujemy jedną nogę, drugą nogę
   oto jest mój zadek – klepiemy się po pośladkach
   Lubię miodek – masujemy brzuszek
   kocham miodek – masujemy brzuszek
   podkradam go pszczółko – machamy rączkami, pokazując jak pszczółki latają
   Jedną łapką, drugą łapką, – pokazujemy jedną rączkę, drugą rączkę
   albo wciągam rurką – dotykamy buzi.

DZIEŃ V – 25 LISTOPADA 
Scenariusz imprezy z udziałem wszystkich grup przedszkolnych realizowany w Światowym Dniu Pluszowego Misia
1. Powitanie dzieci.
2. Śpiewanie piosenki „Pokochaj pluszowego misia, on przyjacielem dzieci jest”.
3. Zagadka słuchowa – Czy wiecie jak nazywa się najsławniejszy pluszowy miś w Polsce? Posłuchajcie piosenki, a na pewno odgadniecie jego imię.
     Piosenka Uszatka.
   Na dobranoc, dobry wieczór
   miś pluszowy śpiewa wam,
   mówią o mnie, miś Uszatek
   bo klapnięte uszko mam.
   Jestem sobie mały miś,
   śmieszny miś,
   znam się z dziećmi nie od dziś
4. Prezentacja multimedialna 
„Kraina Misiolandia, czyli Miś w książce i na ekranie”.
5. Taniec wesołych misiów przy piosenkach „Jadą, jadą misie” i „Pluszowe niedźwiadki”.
   Jadą, jadą misie tra la, la la la
   Śmieją im się pysie cha, cha cha cha cha
   Przyjechały do lasu, narobiły hałasu
   Przyjechały do boru, narobiły rumoru.
   Jadą , jadą misie tra la la la la
   Śmieją im się pysie cha cha cha cha cha
   A misiowa jak może prędko szuka w komorze,
   Plaster miodu wynosi, pięknie gości swych prosi.
   Jadą, jadą misie tra la la la la
   Śmieją im się pysie cha cha cha cha cha
   Zjadły misie plastrów sześć i wołają jeszcze jeść
   Zjadły misie plastrów sześć i wołają jeszcze jeść.
   Jadą, jadą misie tra la, la la la
   Śmieją im się pysie cha, cha cha cha cha
   Przyjechały do lasu, narobiły hałasu
   Przyjechały do boru, narobiły rumoru.
6. Konkurs przyrodniczy „Co wiemy o misiach?”
Wcześniejsze wysłuchanie wiadomości o niedźwiedziach, które przydadzą się do konkursu :
Niedźwiedzie brunatne zapadają w sen zimowy, do którego przygotowują się już pod koniec lata. Bardzo dużo jedzą i szykują sobie legowisko – gawrę. Może to być jama w ziemi wyścielona liśćmi, gałązkami i mchem lub jaskinia, spróchniałe pnie drzew. Nie opuszczają jej aż do wiosny. Kiedy się budzą są dużo lżejsze i baaardzo głodne! Małe misie rodzą się w zimie. Przez pierwsze miesiące życia są bezradne i pozostają pod czujnym okiem mamy, nie opuszczają legowiska. W wieku 4 miesięcy, pod opieką mamy – niedźwiedzicy, wybierają się na pierwszy spacer po okolicy.
Niedźwiedź brunatny jest wszystkożercą- lubi prawie wszystko: owoce, korzenie roślin, grzyby, żołędzie oraz ryby, jaja ptaków i mięso.
Mają doskonały węch, mocne pazury do wspinania i grzebania w ziemi, świetnie umięśnione łapy. Oczy mają małe i słabo widzą, ale świetnie słyszą.
7. „Małe co nieco” – degustacja ciasteczek oraz zdrowego soku marchewkowo-jabłkowego, zrobionego przez mamy przedszkolaków.
8. Złożenie uroczystej przysięgi na zakończenie wspólnej zabawy.
   „Z okazji Święta Pluszowego Misia
   My dzieci przyrzekamy:
   że zawsze przytulać będziemy wszystkie misie,
   krzywdy im zrobić nie damy, 
   urwane uszy i noski
   pięknie im poprzyszywamy. 
   I pamiętać o nich będziemy,
   nawet gdy już dorośli się staniemy.”
                Opracowanie i prowadzenie:
                Paulina Michalak
                Izabela Tomasiewicz-Matusiak

W dniu 25.10.2011 r. w grupie Motylki odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców. Tematyka zajęć dotyczyła grzybów jadalnych i trujących naszych lasów oraz sposobu ich zbierania. Dzieci wspólnie z rodzicami obejrzały teatrzyk kukiełkowy pt,, Leśne duszki i grzyby” na podstawie utworu K. Bajer oraz uczestniczyły w wielu  zabawach dydaktycznych i ruchowych. 
Dziękujemy wszystkim rodzicom za wspólną zabawę !
<<<FOTO>>>

Jesień w parku
<<<FOTO>>>

„Witaj jesieni!”
Jesień to wspaniała pora roku, która sprzyja wielu ciekawym działaniom o charakterze edukacyjnym. Nauczyciel podczas procesu dydaktycznego może wykorzystywać bogactwo jesiennych darów. Park, las, pola, sady obfitują w jesienne owoce i warzywa. Dzieci z wielką radością przynoszą do kącików przyrodniczych zgromadzony materiał przyrodniczy. Oprócz walorów estetycznych ma on także cenne znaczenie dla wielozmysłowego poznawania otaczającej przyrody. Do codziennych zabaw i zajęć z wykorzystaniem materiału przyrodniczego, dzieci włączają węch, smak, wzrok i dotyk. Rozpoznawanie warzyw i owoców za pomocą zmysłów jest ważnym i ciekawym doświadczeniem. Zgromadzone jesienne dary możemy wykorzystywać do wielu ciekawych form dziecięcej aktywności.
Dary jesieni – zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.

Wzbogacanie kącika przyrodniczego o zgromadzone warzywa i owoce z sadów, pól, parku i lasu.
Inscenizacja wiersza J. Brzechwy, pt. „Na straganie” z wykorzystaniem warzyw. Tworzenie własnych inscenizacji według pomysłów dzieci.
Zabawy matematyczne z wykorzystaniem jesiennych darów – ćwiczenia klasyfikacyjne, przeliczanie eksponatów, porównywanie ich wielkości i kształtów.
Układanie zagadek słownych na temat warzyw i owoców. Ćwiczenia w analizie i syntezie głoskowej ich nazw. 
Zabawy twórcze, np.:„Warzywne cudaczki”, „Kasztanowe ludziki” – tworzenie z warzyw postaci, dodatkowe wykorzystanie w tym celu materiału plastycznego: bibuły, plasteliny.
Przygotowywanie pysznych owocowych szaszłyków, kanapek lub sałatek warzywno – owocowych.
Opracowanie: Paulina Michalak
<<<FOTO1>>>     <<<FOTO2>>>

GRY I ZABAWY INTEGRACYJNE
Najważniejszym celem organizowania zabaw integracyjnych jest: pokonanie problemów adaptacyjnych, nawiązanie właściwych stosunków między członkami grupy oraz wytworzenie więzi grupowej.
Na początku każdego roku szkolnego, duży stres u dziecka wywołują: obce otoczenie, nieznani ludzie i duża ilość innych dzieci. Dlatego wszelkie działania nauczycieli mające na celu stworzenie ciepłej atmosfery życzliwości, w której każde dziecko będzie się dobrze czuło są bardzo ważne. I tu jest miejsce dla zabaw integracyjnych, dzięki, którym: dzieci pozbywają się lęków i zahamowań, poznają imiona kolegów i ich zainteresowania, uczą się współdziałania w zespole.
Ważną grupę zabaw stosowanych na początku dnia stanowią zabawy wstępne, czyli wszelkiego rodzaju powitania mające na celu wytworzenie pogodnej atmosfery, oraz dające szansę odczuć każdemu dziecku, że zostało powitane osobiście i indywidualnie. Zabawy te stosuje się stojąc w kręgu. Do tej grupy zabaw zaliczamy także zabawy, w których wykorzystywana jest naturalna dla dzieci aktywność ruchowa. Wprowadzana dodatkowo do zabaw muzyka działa na dzieci pobudzająco, nadaje rytm działaniom, pomaga w budowaniu radosnego nastroju, wyzwala ekspresję muzyczną oraz reguluje tempo zabawy bez ingerencji prowadzącego.
Drugą grupę zabaw stanowią gry i zabawy integrujące. Istotnym elementem integrującym grupę oraz zapewniającym dobre samopoczucie każdemu dziecku jest zwracanie się do niego po imieniu przez kolegów i nauczyciela. Najlepiej jest wprowadzić to poprzez rundkę, gdy dzieci i nauczyciel siedzący w kręgu mają ze sobą stały kontakt wzrokowy. W czasie rundki każdy uczestnik wypowiada się po kolei, a uwaga całej grupy skupiona jest na osobie mówiącej, która jest w tym momencie najważniejsza. Pomocne jest również trzymanie przez dziecko maskotki lub innego miękkiego przedmiotu.
Dobrej integracji w grupie służą także tańce, zabawy, działania w parach i małych zespołach, w których dzieci wzajemnie się poznają, uzupełniają i wspierają. Najlepiej jest zacząć od zabaw i tańców w parach umożliwiając dzieciom na początku dowolny wybór partnerów. Następną fazę stanowią zabawy, w których następuje zmiana partnerów sprzyjająca nawiązywaniu szerszych kontaktów i wspólnej zabawie. W przypadku nawiązywania zespołowych działań plastycznych, muzycznych czy ruchowych ważny jest dobór członków poszczególnych zespołów tak, aby się wzajemnie wspierali. Wzajemnemu poznawaniu sprzyjają wspólne zainteresowania. Bardzo ważnym czynnikiem jest nagradzanie aktywności dzieci poprzez stosowanie pochwał i braw.

Przykłady zabaw integracyjnych
Powitania 
Przy muzyce dzieci poruszają się swobodnie po całej sali, na przerwę w  muzyce prowadzący podaje polecenia do wykonania podczas ruchu:
• Spójrz jak największej liczbie dzieci w oczy
• Przywitajcie się kolanami
• Pogłaszczcie się po głowach
• Przywitajcie się nosami (czołami, plecami, brzuchami)
SZUKAJ PODOBIEŃSTW 
Uczestnicy krążą po sali, a prowadzący poleca:
• Poszukaj kogoś, kto ma włosy tego samego koloru, co ty
• Poszukaj kogoś, kto jest tak samo duży jak ty
• Poszukaj kogoś, kto ma taką samą bluzkę jak ty
Kiedy go znajdziesz, podaj mu rękę.
TAŃCZĄCY KAPELUSZ
Wszyscy siedzą w kręgu, maskotka krąży z rąk do rąk podawana zawsze następnemu dziecku rytmicznie, zgodnie z muzyką. Na przerwę w muzyce następuje zmiana kierunku ruchu maskotki.
ZABAWY Z CHUSTĄ ANIMACYJNĄ
1. Wszyscy zebrani w kole trzymają chustę. Wprowadzając chustę w ruch po woduj ą przemieszczanie się piłki lub kilku piłeczek uważając, aby nie spadły na podłogę.
2. Za pomocą chusty możemy oddać również charakter muzyki (poważnej). W zależności od potrzeb stosujemy muzykę spokojną,
żywiołową lub zmienną w charakterze.
3. Wszyscy siedzą z zasłoniętymi oczami, dziecko wskazane przez prowadzącego chowa się pod chustę. Na hasło prowadzącego wszyscy
otwierają oczy i zgadują kogo brakuje?
4. Zabawa „Igloo” – dzieci stojąc wokół chusty, podnoszą ją do góry, chowają się pod nią i siadają, tworząc nad sobą kopułę. 
5. Kolorowe wycieczki – wszyscy siedzą na podłodze trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący podaje nazwę koloru, a osoby trzymające ten kolor zmieniają się miejscami.
IMIĘ I NASTRÓJ 
Każdy z uczestników mówi swoje imię w podany przez prowadzącego sposób:
• Wesoło
• Smutno
• Ze złością
• Pytająco
• Prosząco
Zmiana nastroju następuje po zakończonej rundce.
PODAWANIE PRZEDMIOTU
Dzieci stają w kole zwrócone twarzami do siebie. Prowadzący podaje woreczek 
z grochem, który uczestnicy przekazują sobie tak, jakby ten przedmiot był: bardzo ciężki, gorący, kruchy, cuchnący, lepki itp. Prowadzący zmienia polecenia po każdej rundce.
CHODZENIE
Uczestnicy chodzą swobodnie po sali. Prowadzący zmienia, co jakiś czas polecenia, np.:
-chodzimy jak ludzie bardzo zmęczeni, smutni, radośni 
-chodzimy z otwartym parasolem pod wiatr, skacząc po kamieniach, po gorącym piasku 
-tworzymy „Ministerstwo Głupich Kroków” -każdy wymyśla śmieszny sposób chodzenia
WYCIECZKA
Wybieramy się na wycieczkę i każdy coś pakuje do plecaka. Każda osoba wymienia rzeczy spakowane przez poprzednie osoby i dodaje jedną od siebie. Wersja trudniejsza: każdy pakuje jedną rzecz na pierwszą literę swojego imienia i mówi co spowodowało, że wybrał właśnie to np. „Ja Basia zabieram na wycieczkę bułeczkę dlatego, że nie wiem czy nie będę głodna” – i podajemy plecak osobie po swojej lewej stronie itd.
DOMINO
”Domino” to gra polegająca na łączeniu takich samych elementów. Prowadzący staje w środku koła i mówi: „Jestem pierwszym elementem domina. Proszę do siebie kogoś kto, tak jak ja, … lubi wesołe piosenki”. Kto pierwszy chwyci prowadzącego za rękę wygrywa i teraz on zaprasza kogoś o podobnych upodobaniach. Ostatnia osoba zamyka krąg i łączy nas wszystkich.
ZAGUBIONY KOTEK
Siedzące w kole dzieci opuszczają główki i zakrywają usta raczkami. Jedno z nich miauczy cichutko, podczas gdy drugie wsłuchując się w głos „zagubionego kotka” stara się je znaleźć. Pozostałe dzieci zachowują się cichutko, mając zakryte usta. Odnaleziony kotek idzie na miejsce szukającego, ten zaś siada wśród innych w kole. Jeśli kotek nie zostanie znaleziony, można wyznaczyć innego. Szukający za każdym razem wychodzi poza obręb siedzących, aby mogli wybrać zagubionego kotka.
DZIEŃ DOBRY
Grupa zachowuje głęboką ciszę, w czasie której jeden z uczestników wypowiada dość głośno „dzień dobry”. Zadaniem stojącego tyłem jest rozpoznać, kto te słowa wypowiedział. Nie odwracając się, wymienia nazwisko rozpoznanego. Jeśli ma wątpliwości, wówczas może odwrócić się i znając kierunek, skąd głos dochodzi, wyszukać tego, czyj głos usłyszał. Jeśli wskaże trafnie, zmienia z nim miejsce i zabawa toczy się dalej.
                                  (prowadzenie: Paulina Michalak)

ZABAWY PALUSZKOWE W GRUPIE DZIECI 3, 4 LETNICH
Powtarzanie wierszyka czy rymowanki i jednocześnie ilustrowanie jego treści ruchem ćwiczy pamięć wzrokową, 
słuchową i kinetyczną. Dodatkowym celem, który możemy realizować dzięki rymowanką jest zaspokojenie dziecięcej 
potrzeby ruchu, śmiechu i zabawy w przyjaznej atmosferze.
Zabawy przy rymowance „Paluszki- maluszki”
1. Zabaw integracyjna „Powitanie części ciała”- dzieci spacerują przy muzyce, 
na ciszę wykonują polecenie nauczycielki np. ręka wita rękę, witają się nogi, itd.
2. Słuchanie rymowanki i obserwowanie nauczycielki (w kole) 
3. Ilustracja rymowanki ruchem.
Paluszki- maluszki (pokazujemy palce) bawić się lubiły (machamy paluszkami). W podłogę bębniły (uderzamy palcami 
o podłogę) kółeczka kręciły (rysujemy palcami obu rąk). Kolanka klepały (klepiemy dłońmi kolana) boczki łaskotały 
(łaskoczemy się w boki). Tarły nosek mały (pocieramy palcem nosek) szybko się schowały (krzyżujemy ręce i chowamy 
palce rąk pod pachami). 
4.Burza mózgów- co mogą robić jeszcze paluszki?
pokazujemy to co zaproponują dzieci Tekst rymowanki z czasopisma „Wychowanie przedszkolne” nr 1112009
Zabawy z rymowanką „Pada deszczyk”
1. Słuchanie piosenki „Deszczyk” 
Pada, pada deszczyk, pada
Deszczu już za wiele, deszczu już za wiele,
Pójdę do przedszkola, bo mi tam weselej. Pożycz, pożycz mi babuniu swego parasola, 
swego parasola, chociaż deszczyk pada pójdę do przedszkola.
2. Zabawa przy muzyce „słońce-deszcz” z reakcją na sygnał wzrokowy
3..Naśladowanie deszczu i wiatru do rymowanki z wykorzystaniem gazety
Pada mały deszczyk (pukanie palcami w gazetę)
Wieje lekki wietrzyk (poruszanie lekko gazetą)
Wietrzysko się wzmaga (mocne poruszanie gazetą)
Deszcz coraz mocniej pada (uderzanie całymi dłońmi w gazetę).
4. Nazywanie deszczu (kapuśniaczek, mżawka, ulewa) i naśladowanie go
5. Malowanie palcami padającego deszczu przy muzyce (np. Preludium deszczowe F. Chopina)
<< FOTO >>
Opracowanie i prowadzenie: Anna Andrzejczak

ZAJĘCIA RELAKSACYJNE
Głównym celem zajęć relaksacyjnych jest ochrona układu nerwowego, nabywanie umiejętności 
wyciszenia się i relaksacji. Poprzez takie zajęcia  rozwijamy u dzieci m.in. umiejętności panowania 
nad swoim ciałem, kontrolowania swoich emocji, skupianie uwagi, 
rozwijamy także wyobraźnię i kreatywność dziecka.

Przebieg zajęć:

 „Chory pajacyk – zdrowy pajacyk” 
zabawa relaksacyjna z elementami pantomimy. 
Dziecko pokazuje swoje emocje związane ze słuchanym utworem.

„Masaż ciała” 
masaż własnego ciała (nóg, rąk, tułowia) przy muzyce, służący umiejętności poznawania własnego ciała, 
dobieranie odpowiedniego nacisku do wykonywanego sposobu masowania. 
Kolejność masażu:

uda w siadzie skrzyżnym, w siadzie prostym
łydki w siadzie skulnym
przedramiona i ramiona
brzuch w leżeniu tyłem
klatka piersiowa
mięśnie karku i szyi poprzez uciskanie palcami
stopy

„Kolorowe bańki”
dzieci wybierają swobodną pozycję ciała i zamykają oczy. 
Nauczyciel puszcza mydlane bańki – dziecko, które poczuje delikatny dotyk bańki otwiera oczy. 
Dzieci obserwują wirujące mydlane bańki, próbują je złapać. 
Omówienie wrażeń wzrokowych i dotykowych po zakończonej zabawie.

Kolorowanie mandali 
(abstrakcyjnych rysunków kołowych) do muzyki
„Dźwięki natury” według własnego pomysłu.    <<FOTO>>
                                Opracowanie i prowadzenie: Paulina Michalak

Skip to content